http://schemas.google.com/blogger/2008/kind#post · life

Pengalaman..

Pengalaman mengajar kita kan? Tanpa pengalaman, kita takkan dapat menjadi apa yang kita dah jadi sekarang ni. Tanpa kejatuhan, tanpa kemenagan, kita takkan berada di tahap kita sekarang ni. Tak kisah lah, tahap tinggi ke, sederhana ke, rendah ke kan? ๐Ÿ™‚

Dalam entry ni, aku nak story skit pasal pengalama aku bekerja dengan tiga tiga bangsa utama kat Malaysia ni. Pengalaman pertama aku, bekerja dengan orang cina. Part time je sebab time tu nak cari duit lebih time study sebab aku kena tanggung sorang laki tak guna ni punya makan dan minum dan rokok. So aku yang kerja cari duit lebih, tapi aku tak dapat nak beli ape2 untuk aku pun. Aku kerja kat butik nama Cats Whiskers. Mula2 skali kena kerja kat Bangsar. Tapi HQ Cats ni kat Damansara Perdana. Memang boss dia Chinese Woman. Ada 2 orang. Pengalaman kerja dengan Chinese, memang senang! Tak ada susah ape pun. Kalau bab garang tu, biasa lah. Semua pun garang kan? ๐Ÿ™‚ Gaji masuk on time! Tak payah kita nak risau bila gaji nak masuk. Dan tak ada macam gossip sana sini, tak ada puak sana sini, tak ada semua. Seronok sangat kerja dengan Chinese. Kadang-kadang tu racist tetap ada tapi boss sangat baik dan memahami.

Lepas tu, aku berenti kerja part time, sebab kena buat internship kat Subang Jaya USJ 1, 3 bulan lagi. Tempat aku internship tu nama dia Traxxmedia Sdn Bhd. Kedai yang mempromotekan โ€˜ToolBookโ€™, salah satu software yang senang nak guna untuk buat courseware. Kalau korang tak tau ape itu courseware, yang benda kat kiosk, kat TV pendidikan (kalau korang tgk lah kan) tu semua adalah structure courseware. Kalau nak tau lagi mendalam, search je lah kat GOOGLE. Use google as your friend. ๐Ÿ˜‰ Kat Traxxmedia ni, owner dia Indian. Memang hampir 98% dalam company tu tak India, Singh. Hanya aku dan x-bf aku je time tu yang Melayu. Bayangkan kerja dengan derang ni, agak susah sikit. Bukan nak jadi racist ke ape ke, cuma ye lah, kalau dah bangsa semua sama dan kita je minority, sah sah akan jadi sikit tak adil kat situ kan? Tapi, boss dia sangat baik! sangat sangat sangat baik! Boss tu sebenarnya laki bini. Yang laki tu yang baik. Bini tu macam..erm..susah skit la nak cite. haha. Tapi memang enjoy kerja kat situ sebabnya kerja dia bukan berat sangat pun. ;p Kerja dia analysis ToolBook tu, buat satu courseware tak kisah lah ape dengan tutorial manual. Biasalah, dah nama kerja internship, mmg kena dipergunakan je lah kan? ๐Ÿ™‚ Kadang-kadang tu, ada buat cd printing, video editing semua. So, bole lah. Gaji plak time intern RM400. Agak sikit kan? Tak pe lah untuk company kecik mcm tu, aku terima. Satu je perangai derang ni, derang ni suka orang suckup kat dia and derang ni suka puji hanya kaum dia je. Yang minority buat kerja, tak dapat ape2 pun. Yang paling best,lepas aku dapat achieve benda yang dia nak dan kaum dia tak dapat, baru nak bukak mata. ๐Ÿ™‚

Pengalama ke tiga aku bekerja adalah dengan orang Melayu. Dengan orang Melayu, lagi susah kerja dari dua bangsa yang lain aku sebut tadi sebenarnya. Mental dan emosi kena lagi kuat. Ingat senang ke kerja dengan orang melayu ni. Walaupun sebangsa, tapi ada sesetengah perangai tu ehem ehem nauzubillah je la. Bukan nak mengutuk bangsa sendiri, tapi ada rasa sedikit terkilan lah kerja dengan orang Melayu. Meh kami cerita skit lah pengalaman bekerja dengan orang Melayu ni. Pernah try mintak kerja kt MyTV3 untuk Roverz. Yes. Dia kata, training 1 minggu untuk nak tau boleh dapat kerja ke tak. So, pergi lah training. Time training tu, tak dibayar ape2 pun. Lepas habis training je, tunggu result. Tak dapat ape2 berita pun since today. Haha. Tapi seronok sebab dapat kawan banyak sangat! Dapat goodie bags semua from MyTV3 and Suria.fm (sebab suria fm dgn mytv3 roverz kawan baik la konon.selalu lepak sama2) Itu lah orang Melayu punya pemikiran. Mempergunakan orang untuk keuntungan sendiri. Tak kisah lah labu. Kerja dengan orang Melayu ni kena banyak sabar. Sebabnya, kalau sebut Melayu dan lagi2 perempuan, memang gossip memanjang. Mengata sana, mengata sini memang lumrah orang Melayu. Bila dah tau orang hiduo senang, mula la datang PHD dia (perasaan hasad dengki). Lepas tu, mula nak batu apikan orang lain dengan orang lain. Itu lah kalau kerja dengan orang Melayu. Lepas tu, kerja dengan orang Melayu ni, ada puak puak pulak. Geng itu, geng ini. ๐Ÿ™‚ Then, kalau ada satu kesalahan je pekerja tu buat, mula satu office tu tau. WOW. gila dahsyat! memang sebab tu lah Melayu me-LAYU. Bila dah menjatuhkan air muka orang, productiviti pun tak ada. Nasib baik aku memang jenis orang yang tak suka masuk puak2 ni. Aku join semua orang yang ada. Time mytv3 tu pun, aku join semua orang. Tak de nak join Roverz je.

So, pilih lah betul2. Aku lagi rela kerja dengan orang racist dari yang suka mengata sana sini. Korang plak macam mana?

Leave a comment